's-Hertogenbosch, 23 januari 2018,

Hooggeachte heer De Jonge,

Steeds vaker wordt aangetoond dat fysieke en mentale gezondheid veel met elkaar te maken hebben en worden beïnvloed door de omgeving van mensen die ziek zijn of ziek dreigen te worden. Stichting Integrale Gezondheidszorg Plus (IGZ Plus) is opgericht in de zomer van 2017 en start vandaag de campagne “Voorkom STRESS thuis en op het werk of school”.

In deze campagne, (lees verder)
die start in de eHealth-week, staat burn-out centraal. Op dit moment hebben 1 op 7 medewerkers burn-out klachten. Juist burn-out is een ziekte die op het snijvlak van lichamelijke en geestelijke gezondheid ontstaat en ook nog eens wordt beïnvloed door onze thuissituatie en de situatie op werk of school.

A Basis3 - home-page - potlood -stress 960x500 versie 001 campagne tekst  NLP rood IGZPlus

Stichting IGZ Plus pleit voor een integrale gezondheidszorg (fysiek en mentaal) inclusief complementaire hulp- en dienstverlening. Zowel voor de zorgconsument, de zorgverlener als de zorgverzekeraar valt veel te halen bij een intensieve samenwerking tussen zorgverleners uit de verschillende sectoren van IGZ Plus.

Stichting IGZ Plus pleit ook voor meer aandacht voor preventie of het zo vroeg mogelijk in actie komen bij signalen van bijvoorbeeld burn-out. Het creëren van bewustzijn bij zowel de zorgconsument, de zorgverlener als zorgverzekeraars is van het hoogste belang voor een blijvend goede en betaalbare gezondheidszorg.

Stichting IGZ Plus pleit tenslotte ook voor aanpassing van wet- en regelgeving binnen de gezondheidszorg, omdat samenwerking tussen mentale en fysieke zorgverleners en complementaire hulp- en dienstverlening nu niet of nauwelijks is toegestaan.

A Banner2 - Stress Thuis of op het werk - man laptop 002A IGZPlus

Met de voorlichtingssite www.checkjevitaliteit.nl zet stichting IGZ Plus de eerste stap naar de realisatie van bewustzijn bij zorgconsumenten. Voor de campagne is een kostenloze test ontwikkeld die online (eHealth) gedaan kan worden.

Uiteraard zijn wij bereid om in een gesprek één en ander toe te lichten. Meer informatie over de stichting, haar missie en doelstellingen treft u aan op de website www.igz.nl

Martin Jan Melinga
Voorzitter Stichting IGZ Plus

Download de brief in PDF om deze na te kunnen lezen en te delen:

Open brief Hugo de Jonge VWS ga naar www.igzplus.nl 001

IGZ Plus is: